Чи
замислювалися ви, батьки, де беруть витоки “комплекс жертви”, або потреба
агресії стосовно інших. Мало хто з батьків знає про булінг чи стикається з цим
явищем в дитячому садку. Чому і як дитина дошкільного віку стає жертвою
булінгу?
Розкриємо
поняття “Булінг”. Визначимо основні риси дитини – жертви булінгу та дитини —
“булі”, та дії педагога при виявленні ознак булінгу.
Термін “булінг” - що це таке? У перекладі з англійського він означає хуліганство. Булінг - це багатократний негативний психологічний тиск на людину. Булінг може бути ситуативним (спровокований певною ситуацією і трапляється тільки раз) і систематичним (постійні знущання день у день).
Булінг
у ЗДО може проявлятися як тиск:
· психологічний,
·
фізичний.
Діти
застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи,
приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор.
Хто
провокує булінг в дитячому садку?
Булінг
серед дітей старшого дошкільного віку в ЗДО можуть спровокувати дорослі. Діти
старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до
інших і беруть це ставлення за зразок. Вони починають цькувати дитину чи дітей,
якщо:
педагог
або помічник вихователя:
–
зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі;
–
ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки;
–
глузує із зовнішнього вигляду дитини;
–
образливо висловлюється про дитину чи її батьків;
–
проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини.
батьки
або члени сім’ї:
– б'ють
та ображають дитину вдома;
–
принижують дитину у присутності інших дітей;
–
проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини;
–
ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна
родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку).
Усі
діти потребують підтримки дорослих — батьків, вихователів, практичного
психолога. Саме вони мають допомогти дітям налагодити партнерські взаємини з
однолітками у групі.
Як
міняється поведінка дитини під час булінгу в ЗДО?
Дитина-жертва
булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок,
то тепер така дитина:
вдома:
– не
хоче одягатися вранці;
– шукає
собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка;
–
просить батьків забрати її із дитячого садка раніше;
–
плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла,
починають боліти голова, живіт;
– не
контактує з однолітками у дворі;
– грає
наодинці в парку.
в
дитячому садку:
– не
бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній
діяльності;
–
усамітнюється при будь-якій нагоді;
– часто
губить свої іграшки або речі;
–
бруднить чи псує одяг;
– грає
поламаними іграшками;
–
відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театрілізації чи грі;
– не
має друзів у групі.
Прояви
насильства в дитячому саду відрізняється від насильства в школі. У школі це
група дітей, в дошкільній установі окремі діти, дуже рідко група дітей. У
дитячому садочку при насильстві немає попередньої стадії обдумування.
Дошкільнята не усвідомлюють до кінця своїх дій. Відсутнє розуміння наслідків і
відчуття провини. Виправданням насильства є незначний проступок. Агресивна
поведінка дітей розходиться з їх словами.
Як діти
вибирають жертву для цькування?
Стати
метою цькування дуже легко - досить виділятися чим-небудь серед однолітків. Це
можуть бути як зовнішні відмінності, так і поведінкові. Але варто розуміти:
можна з дитинства носити окуляри або бути володарем веснянок, але не давати
себе в образу. Діти підсвідомо знаходять того, хто не здатний за себе постояти
і не учинить опору.
Основні
риси дитини, яку легко пригноблювати:
·
низька самооцінка;
·
сором'язливість, лякливість;
·
апатичність, незацікавленість в тому, що відбувається навкруги;
·
відсутність хоч би одного близького друга серед однолітків;
·
прийняття усього, що відбувається.
У 90
випадків жертва булінгу нікому не розповість про те, що відбувається!
Провокативні
жертви булінгу
Звичайно,
це не означає, що дитина напрошується сама, ні в якому разі! Але її поведінка
настільки відверто різниться з поведінкою однолітків, що часом викликає
роздратування і нерозуміння навіть у педагогів:
· діти,
які погано піддаються навчанню і сильно відстають від інших;
·
підлизи і ябеди;
· сильно
залежні від батьків і гіпер опікувані;
· дуже
хворіючи діти (через те, що рідка з'являються в компанії, інші діти від них
відвикають).
Як
зрозуміти, що дитину кривдять?
Якщо це
стосується дитячого садочку, то дитина, яку кривдять однолітки, може відверто і
не відмовлятися туди йти, але буде рада будь-якій можливості залишитися удома.
Після спілкування з однолітками дитина пригнічена і на пропозицію покликати
кого-небудь у гості завжди відмовляється або відповідає, що нікого. Можуть
траплятися безпричинні істерики і сльози без очевидного приводу.
А як
виглядає дитина “булі”, дитина задирака
· діти,
що не уміють співчувати;
·
гіперактивні, агресивні, фізично перевершуючи своїх однолітків;
·
дитина, яка є неформальним лідером компанії або мріє ним стати;
·
відчуває вседозволеність в наслідок неправильного виховання або високого
соціального статусу батьків.
Спостерігач
або союзник “булі”
У
питанні дитячої агресії завжди є третя сторона, і провина спостерігача анітрохи
не менше провини самого агресора. Чому діти не діють або підключаються до
цькування зрозуміти досить просто:
- страх
опинитися на місці жертви;
- страх
виділитися з натовпу і легко піддаються чужому впливу;
-
вважають знущання - розвагами, а жорстокість і грубість — нормою;
-
колись були на місці жертви і тепер відіграються.
Роль
педагога
У ЗДО
вихователь - арбітр. Він стежить за неприпустимою агресією. Чітко розпізнає
форми агресії і насильства, привчає дітей справлятися з агресією усередині
себе.
Як
боротися з булінгом?
Звертайте
увагу на поведінку дитини, на чиїй би позиції він не був: нападаючий,
спостерігач або жертва - це треба присікти. Проблема булінгу, знищена на ранній
стадії, матиме мінімум наслідків для психіки дитини. Якщо ж пустити усе це на
самоплив, слід залишиться незгладимий, причому для усіх учасників конфлікту.
Якщо дитина агресивна і не бачить іншого способу взаємодії з однолітками або
молодшими, окрім як принижувати і бити, у дитини серйозні проблеми, які вона не
може сформулювати і обговорити.
Ніколи
не відмахуйтеся від скарг дитини, що навіть здаються вам дрібницею.
Проігнорувавши її один раз, ви більше ніколи не доб'єтеся відвертості і не
дізнаєтеся, коли і за яких обставин все посилилося. Розпочніть виховання
лояльності з себе самих.
П а м '
я т а й т е !
Дитина,
що стала учасником цькування, якої б позиції вона не дотримувалася при цьому,
потребує серйозної роботи з дитячим психологом!
Якщо у вас залишились питання з данного приводу, якщо дитині необхідна психологічна допомога – зверніться будь ласка, до психолога садочка чи керівника закладу дошкільної освіти, де ви можете отримати психологічну консультацію та допомогу.
Немає коментарів:
Дописати коментар