Інклюзія: як розшифрувати?
Інклюзія (від Inclusion – включення) –
процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціальному житті. Це політика
й процес, що дає можливість всім дітям брати участь у всіх програмах.
Інклюзивна
освіта – це
система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного
права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає
навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього
закладу.
Одним із головних
завдань інклюзії є
відгук на широкий спектр освітніх потреб в шкільному середовищі та поза його
межами.
Інклюзія
розглядається як процес визнання і реагування на різноманітність потреб всіх
тих, хто навчається. Вона
припускає їх активну участь в процесі отримання знань, в культурному і
суспільному житті. Інклюзія приводить до зменшення сегрегації в системі освіти.
Вона вимагає змін і модифікацій змісту, підходів, структури і стратегії освіти
з урахуванням потреб усіх дітей, керуючись переконаністю, що системи загальної
освіти зобов'язані навчати усіх дітей.
Інклюзія
особливо підкреслює надання можливостей для рівної участі дітей з інвалідністю
(фізичною, соціальною і емоційною) в загальній системі здобування освіти, для
індивідуального вибору і отримання спеціальних послуг і пристосувань для тих,
кому це необхідно.
При
визначенні інклюзії важливо відзначити наступні моменти.
Мається на
увазі:
- заохочення
відмінностей;
- користь
для тих, хто навчається, а не тільки для тих, хто піддається виключенню;
- відсутність
в школі дітей, які можуть відчувати себе виключеними;
- надання
рівного доступу до освіти або створення спеціальних умов для певних
категорій дітей без їх виключення.
Не мається
на увазі:
- реформа
тільки спеціальної освіти, але реформа як формальної, так і неформальної
освіти;
- реагування
тільки на відмінності, але також підвищення якості освіти для тих, хто
навчається;
- спеціальні
школи, але можлива додаткова підтримка для учнів у загальній системі
освіти;
- задоволення
потреб тільки дітей з інвалідністю;
- задоволення
потреб однієї дитини за рахунок іншого.
Інклюзивна
освіта включає:
- визнання
рівної цінності для суспільства всіх учнів і педагогічних працівників;
- підвищення
ступеня участі учнів у навчальному процесі та позашкільних заходах й
одночасне зменшення рівня ізольованості частини учнів;
- зміни
в політиці навчального закладу, практиці та шкільній культурі з метою
приведення їх у відповідність з різноманітними потребами учнів, які
навчаються в даному навчальному закладі;
- Подолання
бар’єрів на шляху отримання якісної освіти та соціалізації всіх учнів, а
не тільки учнів з інвалідністю та учнів з особливими освітніми потребами;
- аналіз
і вивчення спроб подолання бар’єрів і покращення доступності навчальних
закладів для окремих категорій учнів. Проведення реформ і змін,
спрямованих на користь усіх учнів;
- переконання,
що відмінності між учнями – це ресурс, що сприяє педагогічному процесу, а
не перешкоди, які необхідно долати;
- визнання
прав дітей на отримання освіти в загальноосвітніх навчальних закладах, що
розташовані за місцем проживання;
- покращення
ситуації у школах у цілому як для учнів, так і для педагогів.
- визнання
ролі шкіл не тільки в підвищенні академічних показників учнів, а й у
розвитку місцевих громад;
- розвиток
партнерських відносин між школами і місцевими громадами;
- визнання
того, що інклюзія в освіті – це один з аспектів інклюзії в суспільстві.
При
визначенні сутності інклюзії, важливо звернути увагу на чотири
елементи, які ілюструють її характерні особливості.
- Інклюзія
- це процес. Вона
повинна розглядатися як постійний нескінченний пошук якнайкращих способів
реагування на людську різноманітність. Це - навчання тому, як жити,
приймаючи всі відмінності, і вчитися виходячи з цього. У такій ситуації
відмінності бачаться позитивніше - як стимули, сприяючі отриманню знань.
- Інклюзія
пов’язана з визначенням і подоланням бар’єрів. Тому вона включає
накопичення, класифікацію й аналіз інформації з різних джерел з метою
планування поліпшень в політиці й практиці.
- Інклюзія
- це присутність, участь і досягнення всіх учнів. Присутність в даному
випадку означає те, «де діти навчаються і як часто вони відвідують школу»;
під участю мається на увазі рівність в отриманні досвіду в стінах школи, а
отже, кожен з учнів повинен приймати думки інших; і досягнення - це
результат навчання за всією програмою, а зовсім не результати тестів або
іспитів.
- Інклюзія
акцентує увагу на тих групах учнів, які більше схильні до виключення або
маргіналізації або незасвоєння знань. Це має на увазі відповідальність проведення
моніторингу тих груп, які статистично знаходяться в зоні більшого ризику,
а також при необхідності зробити кроки до забезпечення їх присутності,
участі й досягнень в системі освіти.
В основу
інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію
дітей, яка забезпечує однакове ставлення до всіх людей, але створює спеціальні
умови для дітей з особливими потребами.
Інклюзивна
освіта – цінності:
- це
визнання того, що всі діти можуть навчатися;
- це
робота зі всіма дітьми, незалежно від їх віку, національності, мови,
походження, особливостей розвитку;
- це
вдосконалення освітніх структур, систем і методик для забезпечення потреб
всіх дітей;
- це
частина великої стратегії по створенню інклюзивного суспільства;
- це
динамічний процес, який знаходиться постійно в розвитку.
Інклюзивна
освіта базується на таких принципах
- цінність
людини не залежить від її здібностей і досягнень;
- кожна
людина здатна відчувати і думати;
- кожна
людина має право на спілкування і на те, щоб бути почутою;
- адаптація
системи до потреб дитини, а не навпаки;
- справжня
освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних взаємостосунків;
- всі
люди потребують підтримки і дружби ровесників;
- задоволення
індивідуальних освітніх потреб кожної дитини;
- визнання
спроможності до навчання кожної дитини та, відповідно, необхідність
створення суспільством відповідних для цього умов;
- залучення
батьків до навчального процесу дітей як рівноправних партнерів та перших
вчителів своїх дітей;
- командний
підхід у навчанні та вихованні дітей, що передбачає залучення педагогів,
батьків та спеціалістів;
- складність
завдань повинна відповідати здібностям дитини;
- рівний
доступ до навчання у загальноосвітніх закладах та отримання якісної освіти
кожною дитиною;
- подолання
потенційних бар'єрів в навчанні.
Інклюзивна
освіта є підходом, який допомагає адаптувати освітню програму та навчальне
середовище до потреб учнів, які відрізняються своїми навчальними можливостями.
Інтеграція - зусилля, спрямовані на
введення дітей з особливими освітніми потребами у регулярний освітній простір.
Ми пристосовуємо учня до вимог школи.
Інклюзія передбачає пристосування шкіл та їх загальної освітньої
філософії та політики до потреб усіх учнів – як обдарованих дітей, так і тих,
котрі мають особливі потреби. Інклюзія потребує змін на всіх
рівнях освіти, оскільки це – особлива система навчання, яка охоплює весь
різноманітний контингент учнів та диференціює освітній процес, відповідаючи на
потреби учнів усіх груп та категорій.
Інклюзію в
освіті можна розглядати як один із багатьох аспектів інклюзії в суспільстві в
цілому.
Переваги
інклюзивної освіти:
Для дітей з
особливими потребами:
- завдяки
цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний,
моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей;
- ровесники
відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами;
- оволодіння
новими вміннями та навичками відбувається функціонально;
- навчання
проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей;
- у дітей
є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими ровесниками й
участі у громадському житті.
Для інших
дітей:
- діти
вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських
відмінностей;
- діти
вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які
відрізняються від них;
- діти
вчаться співробітництву;
- діти
вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати
іншим.
Для
педагогів та фахівців:
- вчителі
інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів;
- вчителі
оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу
ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності;
- спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці)
починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на
життєві ситуації очима дітей.
Немає коментарів:
Дописати коментар